Roskilde Museum forlænger særudstilling om lokal modstandsgruppe

25.03.2021

Udstillingen ’Grethe – en våbenmodtagelse’ skulle egentlig være pillet ned i december. Men Roskilde Museum har benyttet sig af muligheden for at forlænge den, så flest muligt kan komme og se Anna Kristensens arbejde med modstandsgruppens historier. Udstillingen kan ses på Roskilde Museum frem til 1. august.

Den svenske kunstner Anna Kristensen har berørt adskillige museumsgæster med sin særudstilling ’Grethe – en våbenmodtagelse.’ Roskilde Museum har derfor forlænget udstillingen, så den stadig er her, når museet igen må åbne for publikum. Det er museets første særudstilling i nogle år – men det bliver ikke den sidste.

I stueetagen på Roskilde Museum hænger en faldskærm fra loftet. I en glasmontre ligger et stort, rustent hylster. Det er resterne af en container, som modstandsbevægelsen brugte til våbenmodtagelser under 2. verdenskrig. På væggen kører en film, hvor den svenske kunstner Anna Kristensen opruller historien om sin fars rolle i modstandsbevægelsen.

I flere måneder har Anna og hendes udstilling ’Grethe – en våbenmodtagelse’ savnet sit publikum. Men nu er der endelig sat dato på en genåbning. Fra 21. april må gæsterne – hvis alt går vel – komme tilbage til Roskilde Museum mod fremvisning af et coronapas.

Udsigten til liv i huset igen glæder naturligvis museumsinspektør på Roskilde Museum, Dorthe Godsk Larsen:

”Selvom dørene har været lukket, har udstillingen jo været her hele tiden. Vi glæder os vildt meget til at dele den igen, og vi er så glade for, at vi at vi kan forlænge den, så dem, der ikke nåede forbi, også har mulighed for at se den. Eller man kan komme og se den igen – den appellerer virkelig til et genbesøg, fordi den er så rørende.”

Berørte gæster

Egentlig skulle særudstillingen være pillet ned i slutningen af december, men museet har fået mulighed for at forlænge udstillingen. Derfor kan man nu se den frem til 1. august.

”Det er en udstilling, som har berørt rigtig mange, der har været inde og se det. Annas historie rammer noget i folk, og den har i høj grad været en igangsætter for folks egne erindringer,” fortæller Dorthe Godsk Larsen.

Udstillingen er kulminationen på flere års research, hvor Anna Kristensen har ledt efter sin fars historie i modstandsbevægelsen Borup-holdet. Undervejs har hun fået kontakt til en række efterkommere af gruppens øvrige medlemmer. Flere af dem har aldrig før kendt til det modstandsarbejde, deres fædre deltog i under krigen.

”Annas udstilling har berørt dem, som selv kan huske besættelsen, og den næste generation, der måske – som Anna – ikke lige fik snakket med deres forældre om den tid. De er blevet inspireret til at dykke ned i deres egen fortælling om, hvor deres forældre var henne. Det er en kæmpe styrke, at udstillingen kan påvirke folk på den måde,” siger Dorthe Godsk Larsen.

Flere særudstillinger på vej

Særudstilling om Anna Kristenses fars tid i modstandsbevægelsen er startskuddet til et større fokus på midlertidige udstillinger på Roskilde Museum.

”De seneste år har vi haft vores permanente samling og faste udstillinger som hovedtrækplaster. Men med ’Grethe’-udstillingen markerer vi, at der kommer et større fokus på skiftende særudstillinger her i huset igen,” fortæller Dorthe Godsk Larsen.

Også Lützhøft Købmandsgård i Ringstedgade 6-8 forbereder sig på gæster. Her kan man kigge ind fra torsdag den 22. april. Åbningstiderne hedder her torsdag-fredag 11-17 og lørdag 10-14

ROMU holder sig løbende opdateret om gældende retningslinjer for, hvordan besøgsstederne bedst passer på de besøgende. Foreløbig står det klart, at der bl.a. vil være krav om coronapas, når museerne – om alt går vel – kan åbne fra den 21. april. Det vil sige, at man skal fremvise dokumentation for, at man er vaccineret, tidligere har været smittet, eller at man inden for de sidste 72 timer er testet negativ for covid-19.

romu.dk kan man løbende følge med i tiltag og retningslinjer, så alle kan passe på hinanden.

d.29-3-2024