Lise Nørgaard til maleren: Var det ikke bedre, I udstillede mit skelet?

Af: Jens-Jørgen Krogh
12.01.2023

Lars Rasmussens portræt af Lise Nørgaard viser hende i hendes hjem, omgivet af bøger og hunden Viffer. Portrættet kan fra 14. januar opleves på Roskilde Museum. Foto: Kristian Grøndahl/ROMU.

Roskilde Museum udstiller nu igen det roste portrætmaleri af byens mest berømte datter, forfatteren og journalisten Lise Nørgaard, der døde nytårsdag
Hun kom til verden for 105 år siden i Algade i Roskilde som Elise Tønder Jensen. Nytårsdag døde Lise Nørgaard som ”hele Danmarks Lise”. Kendt for sit forfatterskab, sin journalistik, sit udsyn, sit engagement i kvindekampen og for at sige og skildre tingene, som de er. Den anerkendte Roskilde-kunstner Lars Rasmussen forsøgte at fange det hele i sit roste og anerkendte portræt-maleri af Lise Nørgaard fra 1994.

”Lise var i starten ikke helt sikker på, at det var den bedste idé med et portræt. En af hendes første bemærkninger var, om det ikke var bedre, at Roskilde Museum udstillede hendes skelet i stedet,” husker Lars Rasmussen i dag.

”Vi blev dog hurtigt venner, og det var en meget stor fornøjelse at besøge hende hver eneste gang. Hun var evig munter og et altid fortællende menneske. Klassisk dannet og med sine krav om det samme til dialogen.”

Med bøger og hund

Det farverige portræt af Lise Nørgaard viser hende i sit hjem omgivet af bøger og sin elskede franske bulldog, Viffer.

”Jeg kan huske, at jeg tænkte, at jeg ikke orkede at male de vanlige bogreoler som baggrund til endnu et portræt. Men de bøger var så meget Lise. Man kunne se, de var læst og brugt og slået op i mange gange. De var klart mere rynkede end hende selv. Så selvfølgelig er de med,” fortæller Lars Rasmussen her 28 år efter deres første møde.

Han pointerer, at bøgerne stod præcis, som de fremstår på maleriet. Det er forfattere som Thomas Mann, Stefan Sweig, Max Frisch og Bertold Brecht – alle på originalsproget – der står i reolen og præger baggrunden ganske symbolsk.

Maleriet er fra 1994. Og det fremgår også, at hun røg cigarillos fra Dannemann, og at hun havde en svaghed for kortspil.

“Jeg ville egentlig gerne have kortene vendt, men Lises bemærkning var blot, at man aldrig viser sin hånd til nogen.”

En hund står ikke model

Lars Rasmussen fortæller, at hunden Viffer fulgte Lise Nørgaard overalt. Spørgsmålet var ikke, om den skulle med på portrættet, men hvor.

“Det blev på bordet, og det var ikke nemt. En hund står ikke sådan model. Og den var opdraget til, at den ikke måtte komme på bordene, så den var noget ude af det og ville ned. Men hunden var Lises et og alt. Jeg har tit tænkt, at Viffer også burde have været med på statuen i Algade. De var nærmest uadskillelige.”

Da Lars Rasmussen skulle præsentere portrættet første gang for Lise Nørgaard var Viffer også med. Den for ind i atelieret, satte forbenene op på staffeliet og logrede ivrigt med halen.

“Den var tydeligt glad for, hvad den så. Bagefter løb den om på den anden side af staffeliet, men kom tilbage med halen mellem benene. Der kunne den ikke forså, at deromme kunne den ikke få øje på noget genkendeligt,” griner Lars Rasmussen.

Lars Rasmussen, i dag 70 år, er i øvrigt aldeles aktuel i Roskilde. Fra lørdag den 14. januar udstiller han i Roskilde Kunstforening i Palæfløjen i Det Kongelige Palæ. Med på udstillingen er også en af skitserne af det færdige portræt af Lise Nørgaard.

Det færdige portræt kan ligeledes opleves på Roskilde Museum fra lørdag den 14. januar.

Mindevandring og foredrag

Roskilde Museum mindes Lise Nørgaard med en række forskellige arrangementer. Ud over at genudstille portrættet arrangerer museet i samarbejde med Roskilde Kommune en mindevandring den 16. januar, samt en række andre byvandringer og foredrag. Foreløbig er følgende programsat:

d.29-3-2024