Roskilde hylder Lise Nørgaard med mindevandring

Af: Jens-Jørgen Krogh
09.01.2023

Her ses Lise Nørgaard sammen med den skulptur af hende, der blev afsløret i 2010 på Algade i Roskilde. Foto: Roskilde Kommune.

Roskilde er stolt af Lise Nørgaards nære tilhørsforhold til byen. Roskilde Kommune markerer sammen med Roskilde Museum og andre aktører den landskendte journalist og forfatter med mindevandring og en stribe andre museums- og kulturaktiviteter
Lise Nørgaard var om nogen ikke bare sine forældres datter, men også Roskildes barn.

Derfor går Roskilde Kommune og Roskilde Museum nu sammen med flere andre aktører om at mindes Lise Nørgaard og den uomtvistelige betydning, hun har haft for byen.

Det sker særligt med en mindevandring mandag den 16. januar. Her kan man i næsten bogstavelig forstand gå i hendes fodspor. Desuden tager Roskilde Museum en række initiativer, som i de kommende uger sætter Lise Nørgaards liv og virke ind i en historisk sammenhæng.

Roskildes borgmester Tomas Breddam, der også er bestyrelsesformand for ROMU, som driver Roskilde Museum, siger:

”Lise Nørgaard er en stor inspiration for virkelig mange i Roskilde. Mange af hendes bøger, artikler, fortællinger og tv-serier tager afsæt i Roskilde og har givet rigtig mange gode oplevelser – samtidig med at Lise Nørgaard som person også har inspireret til at få maksimalt ud af livet”.

Borgmesteren byder velkommen og afslutter mindevandringen, hvor deltagerne blandt andet kommer forbi Lise Nørgaards første barndomshjem, faderens købmandsforretning, Roskilde Dagblad og statuen, der blev rejst i 2010 for hende på Algade. Undervejs vil en række forskellige repræsentanter for Roskildes kultur- og handelsliv holde korte taler om bysbarnets betydning.

Mindevandringen, der begynder i Bibliotekshaven kl. 14:30 og slutter på Roskilde Museum, er gratis at deltage i, men det er nødvendigt at tilmelde sig arrangementet på Billetto.

At mindevandringen for skaberen af den elskede tv-serie Matador holdes netop i Roskilde er ingen tilfældighed.

”Selvom Korsbæk var fiktion, så lagde Lise Nørgaard aldrig skjul på, at inspirationen i høj grad kom fra livserfaringer med rod i Roskilde. Hun begyndte sin livsbane her og har også valgt at blive stedt til hvile her. Tilhørsforholdet til Roskilde var og er noget ganske særligt”, siger museumsdirektør Morten Thomsen Højsgaard fra Roskilde Museum, der ser frem til at slå dørene op for flere aktiviteter om det berømte bysbarn.

Flere måder at mindes Lise Nørgaard på

Har man ikke mulighed for at deltage i mindevandringen den 16. januar, skal man således ikke fortvivle.

Allerede dagen efter begynder en hel serie af mindevandringer, som inkluderer besøg på museet. Der er tale om en udvidet rute, der også kommer omkring flere af butiks- og magasinhistorierne på Algade.

Samme aften, tirsdag den 17. januar, indleder museet en foredragsrække om Lise Nørgaard, og første foredrag er med den kendte journalist Cecilie Frøkjær. Ved det næste foredrag er det den lokale journalist og forfatter Henrik Denman, som fortæller om Lise Nørgaard.

Roskilde Bibliotekerne fremhæver over for brugerne den brede vifte af udgivelser og bøger, som Lise Nørgaard står bag. Roskilde Arkiverne har lagt fotos af steder fra Lise Nørgaards ungdom på hjemmesiden.

Dertil kommer, at Roskilde Museum på prominent plads genudstiller det meget roste portrætmaleri af Lise Nørgaard, som den lokale kunstner Lars Rasmussen i 1990’erne netop skabte som et bidrag til Roskilde Museums samling – en idé, Lise Nørgaard først stillede sig undrende over for:  ”Var det ikke bedre, I udstillede mit skelet”, var hendes reaktion ifølge kunstneren.

Tilmelding og billetter via billetto

Tilmelding og billetkøb for deltagere til mindevandringer, foredrag mv. foregår via billetto:

Mindevandring, 16. januar: Roskilde mindes Lise Nørgaard – GRATIS: Tilmelding via billetto her

Byvandring & museum, 17. januar: Lise Nørgaard mindevandring: Køb billetter via billetto her

Foredrag, 17. januar: Cecilie Frøkjær fortæller om Lise Nørgaard: Køb billetter via billetto her

d.11-5-2024