september, 2022

07sep19:0021:00AFLYST! Roskildes dåbsattest - Foredrag om Ely-håndskriftet og det ældste Roskilde v. arkæolog Jesper Langkilde

ARRANGEMENTET ER DESVÆRRE AFLYST

I 2022 fylder Roskilde Stift og bynavnet Roskilde 1000 år – og vi har det på skrift! Kom helt tæt på den håndskrevne Ely-bog fra 1100-tallet på Roskilde Museum og hør arkæolog Jesper Langkilde fortælle om det ældste Roskilde, og hvorfor det netop blev her, at Gerbrand som den første fik bispesæde for 1000 år siden.

Ely-håndskriftet er en vigtigt kilde til vores viden om Roskilde og bispesædets historie. Roskilde Museum har lånt Ely-bogen af Trinity College på Cambridge University. Det er første gang den udstilles i Danmark. Bynavnet står skrevet i et afsnit i bogen, som er en afskrift af et ældre håndskrift fra 1022. Her bliver en biskop af Roskilde nævnt. Ud over Ely-håndskriftet vil Jesper Langkilde give et indblik i, hvilke kilder vi har til vores viden om byen og bispesædet i denne periode, herunder Roskildes forbindelser til England og den betydning bispesædet fik for Roskilde.

Tid, pris og sted

7. september kl. 19-21 NB: AFLYST

100 kr. (+billetgebyr) inkl. entre til at museets middelalderudstilling, hvor Ely-håndskriftet kan opleves

Billetter købes via billetto.dk