august, 2023

15aug14:0016:00Byvandring: På tur rundt på Roskildes Middelalder-byvold

Roskilde er en by med en lang historie, faktisk kan vi spore den 1000 år tilbage i tiden. Dengang var byen mindre og tiderne var anderledes, men man levede her og handlede, som vi gør i dag. Men det var også urolige tider, og kongesønner stredes om magten, hvorfor man anlagde en byvold.

Du kan nu komme med på på en vandring i byvoldens spor med en af museets middelalderhistorikere, der vil fortælle om den, samt Roskilde bys udvikling igennem 1000- og 1100-tallet. I kommer forbi nogle af de gamle kirker, både de som er synlige i dag, men også nogle som ikke længere findes i bybilledet. Der vil blive fortalt om byens kilder, som både var helende, men også kunne være et farligt sted, for monstre lurede i brøndens dyb.

Vandringen er et led i projektet Historiske Vandringer, som Dansk Vandrelaug (DVL) gennemfører i 2023. Projektet er støttet af Nordea-fonden, og Roskilde Museum har udarbejdet turen i samarbejde med DVL Roskilde.

Praktisk

Arrangementet er gratis, men der er begrænset antal deltagere, så tilmelding ved bestilling af billet via yourticket.dk er nødvendig.

Turen vil blive gentaget et par gange i løbet af efteråret med DVL Roskilde, og turene er gratis.

Vær opmærksom på at vandringen er ca. 5 km. og inden for en tidsramme på 2 timer.

Mødested er foran Roskilde Museum, Sankt Ols Stræde 3 4000 Roskilde.

(Tirsdag) 14:00 - 16:00

Sankt Ols Stræde 3, 4000 Roskilde