september, 2023

04sep14:0017:00BYVANDRING: PÅ TUR RUNDT PÅ ROSKILDES MIDDELALDER-BYVOLD

Roskilde er en by med en lang historie, faktisk kan vi spore den 1000 år tilbage i tiden. Dengang var byen mindre og tiderne var anderledes, men man levede her og handlede, som vi gør i dag. Men det var også urolige tider, og kongesønner stredes om magten, hvorfor man anlagde en byvold.

Du kan nu komme med på en vandring i byvoldens spor med Dansk Vandrelaug, hvor du vil blive fortalt om om den, samt Roskilde bys udvikling igennem 1000- og 1100-tallet. I kommer forbi nogle af de gamle kirker, både de som er synlige i dag, men også nogle som ikke længere findes i bybilledet. Der vil blive fortalt om byens kilder, som både var helende, men også kunne være et farligt sted, for monstre lurede i brøndens dyb.

Arkæologerne finder hele tiden nye genstande, som giver os ny information om forgangne tider, bl.a. har de fundet en pavebulle fra pave Honorius III (pave 1216-1227). På vandringen kommer I forbi den igangværende udgravning på Sortebrødre Plads, hvor netop pavebullen er fundet.

Vandringen er et led i projektet Historiske Vandringer, som Dansk Vandrelaug (DVL) gennemfører i 2023. Projektet er støttet af Nordea-fonden, og Roskilde Museum har udarbejdet turen i samarbejde med DVL Roskilde.

Vandringen finder sted 4. september kl. 14-17.

Arrangementet er gratis, men der er begrænset antal deltagere, så tilmelding ved “køb” af billet via dette link er nødvendig.

Turen vil blive gentaget et par gange i løbet af efteråret med DVL Roskilde, og turene er gratis.

Vær opmærksom på at vandringen er ca. 7 km. og inden for en tidsramme.

Mødested er ved trappen foran Roskilde Bibliotek, Dronning Margretes Vej 14, 4000 Roskilde.

(Mandag) 14:00 - 17:00

Roskilde Bibliotek

Dr. Margrethes Vej 14, Roskilde.

d.26-4-2024