juli, 2021

05jul(jul 5)10:0030(jul 30)14:00BARN UNDER BESÆTTELSENLav dit eget legetøj og prøv gamle børnelege

Besættelsen vendte op og ned på dagligdagen for den almindelige roskildenser. Der var vareknaphed på alt fra tekstiler, mad til børns legetøj. Man skulle derfor være kreativ, når der hverken var mel til kagen, stof til bryllupskjolen eller mulighed for at få et nyt stykke legetøj.

På museet kan du lære, hvordan børn under besættelsen kunne lave en legetøjsfaldskærm af ting, der var i hjemmet. Eller måske du hellere vil lave en flot fredsdue til at hænge i din vindueskarm? I museumsgården kan du prøve at løbe med trillebånd eller hoppe mønstre i elastik.

Besættelsen var en tid med varemangel, men der var stadig mange muligheder for at finde på noget sjovt at lave. En gammel bog kunne blive til både pynt og postkort, og slik blev lavet af kartofler og havregryn. Hør fortællinger om livet under og efter krigen, om våbennedkastninger og faldskærme, der blev genbrugt til dåbs- og konfirmationskjoler. Du kan komme helt tæt på en nedkastet våbencontainer og faldskærmstøj i museets særudstilling ’Grethe-en våbenmodtagelse’. Alt under besættelsen kunne genbruges, og alt blev genbrugt

KØB/RESERVÉR BILLETTER

Tid, pris og sted:

Alle hverdage i uge 27, 28, 29 og 30 kl. 10.00, kl.11.00, kl.12:00, kl. 13:00

Gratis 0-18 år, 50 kr. for voksen (+billetgebyr)

Billetter købes via billetto.dk

Roskilde Museum, Skt. Ols Stræde 3, 4000 Roskilde

Din billet gælder også som entrébillet til museets udstillinger samme dag. Udstillingen lukker kl. 16.00

Dit besøg kræver et gyldigt coronapas

5 (Mandag) 10:00 - 30 (Fredag) 14:00

Sankt Ols Stræde 3, 4000 Roskilde