Vinterferie på Roskilde Museum: Rasmus Bregnhøi tegner live – og du kan hjælpe

Af: Stine Blegvad

10.02.2023

Foto: Kristian Grøndahl/ROMU.

I vinterferien i uge 8 indbyder Roskilde Museum byens børn til live-tegning og live-musik. Det er den kendte børnebogs-illustrator Rasmus Bregnhøi, der torsdag d. 23. februar kl. 13-14 tegner live, mens Thomas Agergaard spiller saxofon, og Simon Toldam spiller klaver.

”Hvad det ender med for en historie, kan vi ikke fortælle på forhånd. Men vi er sikre på, at vi nok skal få en sjov og spændende historie ud af det. Og det skal børnene i Roskilde hjælpe med,” siger museumsinspektør Dorthe Godsk Larsen fra Roskilde Museum.

Rasmus Bregnhøi er en særdeles produktiv og prisbelønnet børnebogs-illustrator og maler. Han har illustreret flere end 100 billedbøger, heriblandt bøgerne om Betty, der er skrevet af Alberte Winding, og Heks, der er skrevet af Kim Fupz Aakeson. Velkendt for mange er også Rasmus Bregnhøis tegneserie om hunden Ib og skolepigen Mira.

Og så er Rasmus Bregnhøi også idemanden til fortællingen om skygningerne – de små væsner på størrelse med en tommeltot, der for tiden kan opleves i børneudstillingen MIG & MIN BY på Roskilde Museum:

”Skygningerne elsker – ligesom museer – at samle ting og sager. Og Rasmus’ finurlige tegnekunst og livetegnings-koncert vil tage afsæt i en håndfuld ting udstillet i MIG & MIN BY. Efter koncerten kan børnene gå på opdagelse og lege i børneudstillingen,” fortæller Dorthe Godsk Larsen.

Ud over koncerten kommer Kreativt hus for børn på besøg på museet tirsdag og lørdag kl. 10-13 og inviterer børnene til at designe og udstille deres egen borgmesterkæde, så den bliver en del af børneudstillingen MIG & MIN BY, hvor der er en ægte borgmesterkæde udstillet.

Arrangementet er henvendt til børn fra seks år og opefter – og naturligvis også til deres forældre.

Koncerten finder sted d. 23. februar kl. 13:00 – 14:00.

Det er gratis at deltage i både workshops og koncerten – dog kræver koncerten tilmelding på billetto.

d.26-4-2024