Tændstikker lyser op i Roskilde Museums mørklagte museumsgård til ”Levende Lysfest”

Af: Stine Blegvad

25.01.2023

Kunstnergruppen Rødder på Tværs står bag værket ”Matches”, som kan opleves i gården omgivet af et mørkelagt Roskilde Museum under Lysfesten. Foto: Rødder på Tværs. Foto: Rødder På Tværs

En mezzosopran, et nyt komponeret lydværk og en æske tændstikker. Og så ellers blot en kulsort kulisse. Det er ingredienserne i en helt særlig lyd- og lysoplevelse for både børn og voksne i aftenmørket i gården på Roskilde Museum tidsrummet 19.15-19.45 fredag d. 27. januar.

Det er kunstnergruppen Rødder på Tværs, der står bag værket ”Matches” – som på dansk betyder tændstikker, men som på engelsk har langt flere betydninger.

I gårdens mørke vil Rødder på Tværs udfordre vores kendte sammenhænge.

Hvilken effekt har mørket, kulden, lyden, musikken, akustikken? Kan der udvikles en sammenhæng og en handling? Og hvad kommer der af et lille lys i mørket fra en tændstik? Er der en parallel til tidens energikrise? Hvad sker der, hvis man stryger den sidste tændstik?

”Rødder på Tværs” består af klassisk uddannede skuespillere, sangere, performere og andre kreative sjæle, der på tværs af kunstneriske kompetencer arbejder i et tværgående spændingsfelt af lyd-, performance- og billedkunst. Men de optræder ikke under egne navne. ”Det er ikke os, der er det interessanteste. Vi stiller i stedet et værk til rådighed. Et værk, der forhåbentlig portrætterer både nogle sammenhænge og en gensidighed,” lyder det fra Rødder på Tværs.

Ud over MATCHES kan du på Roskilde Museum til lysfesten komme helt tæt på portrætmaleriet af Lise Nørgaard malet af kunstneren Lars Rasmussen, der lige nu også udstiller i Palæfløjen, hvor skitsen til maleriet kan ses. Ved siden af maleriet kan besøgende læse og selv bidrage til mindetavlen med tanker og minder om Lise Nørgaard og hendes virke.

Yderligere oplysninger:

Museumsinspektør Dorthe Godsk Larsen