Lysfest 2021 gav gåturen et nyt formål

Af: Lene Steinbeck

04.02.2021

’Viften’, som var lavet af kunstnerkollektivet Båll & Brand, strålede over Stændertorvet og kunne ses op til 20 kilometer væk. Foto: Sanne Aabjerg Kristiansen.

Som alt andet var årets Lysfest en anderledes oplevelse. Men når intet er som det plejer, opstår nye muligheder. Lysfest2021 blev en dejlig, lang og meningsfuld fest, som gav et mål for de efterhånden mange gåture.

Fjorden fik en seriøs konkurrent i sidste uge. På de sociale medier måtte udsigten over det smukke, kolde vand dele pladsen med Roskilde by, der var oplyst fra ende til anden. Lysfest2021, som var et tiltrængt skud kultur og lys, lokkede nemlig i høj grad roskildenserne til at rette støvlesnuderne mod Kulturstrøget.

Planlægningen med at sprede festen ud over flere dage for at undgå store forsamlinger ser ud til at have virket efter hensigten. Der var mange mennesker i gaderne, men de fordelte sig flot over hele byen og hele ugen.

Begejstring på Facebook

I Bibliotekshaven blev der leget med lys og skygger af både børn og voksne, der var dukket op for at nyde Tokyo Blues værk ’LYSEKKO’, og Stændertorvet blev oplyst af Båll & Brands installation ’Viften’, som lyste hen over byens tage. Værket er designet til at kunne ses på lang afstand, og på Facebook kunne man se, at der blev kigget med hele 20 kilometer væk.

Her kunne man også læse en tilfredshed med, at festen trods verdens tilstand blev afholdt. Kommentarer som ”Det er skønt, at I også gennemførte lysfesten i år” og ”Så dejligt at få den traditionsrige runde langs Kulturstrøget” bekræfter arrangørerne i, at de har tænkt rigtigt fra begyndelsen. De har nemlig lagt mere vægt på at nytænke coronavenlige formater, end at festen skulle ligne sig selv og dermed risikere en aflysning.

”Vi har jo fra begyndelsen vidst, at vi måtte tilpasse undervejs, fordi virkeligheden hele tiden ændrede sig. Og et af de forbehold, vi tog, var at sprede lysfesten ud over flere dage,” siger Sidsel Risted Staun, der er formidlings- og kommunikationschef på Roskilde Museum.

Lysfest over flere dage var et hit

Museet er en af de otte kulturinstitutioner, der udgør Kulturstrøget og står bag Lysfesten. Og her har årets udgave da også sat gang i tankerne om de kommende års lysfester.

”Når vi spreder det ud over fem aftener i stedet for en, får vi jo glæde af de store installationer over en længere periode. Så det er da klart noget vi ser på – om det kunne være en model, som vi vil bruge fremover,” siger Sidsel Risted Staun.

Styregruppen bag Lysfesten skal mødes i midten af februar og evaluere arrangementet, og her vil man blandt andet også drøfte, om nogle af årets tiltag skal vende tilbage næste år.

Der er stadig mulighed for at nyde lyskunst i byen resten af vinteren. Går man en tur langs Kulturstrøget i løbet af februar, kan man ved Kreativt hus for børn – Algade 31 se værket ’Skyggernes hus – et øjeblik’. Værket er lavet af elever fra 5.b på Østervangsskolen i samarbejde med billedkunstner Maria Lau Krogh. Værket kan ses i udestuen, der vender mod Roskilde Kloster.

I Bibliotekshaven blev der leget med lys og skygge ved værket ’LYSEKKO’. Det er kunstnergruppen Tokyo Blue, der står bag den farvestrålende installation. Foto: Herbert F. Kristiansen.

d.23-4-2024