I sommerferien skal vi tæt på historien – den nære og den fjerne

Denne sommer kan du både opleve Roskildes tidligste historie tæt på, og du kan komme i kontakt med din egen historie. Det unikke Ely-håndskrift fra middelalderen er lige nu udstillet på Roskilde Museum – og du kan også selv prøve kræfter med blæk og kaligrafitusser. Og så skal vi en tur tilbage i vores egen hukommelse – museet og Erindringsfabrikken afholder erindringssaloner, hvor vi skal tæt på vores egne sommerminder

22.06.2022

Denne sommer kan du både være en middelaldermunk for en dag – og du kan være dig selv som barn. Kredit: ROMU.

Sommeren 2022 står i erindringens tegn – både den nære historie, vores egen personlige erindring – og den fjernere historie, vores bys erindring. Roskilde Museum inviterer indenfor i udstillinger og aktiviteter, og sammen skal vi både opleve Ely-håndskriftet og genopleve os selv gennem musik og minder.

Oplev byens dåbsattest – og bliv selv skrivende munk for en dag

Tænk sig – engang blev bøger skrevet i hånden. Og det kunne tage op til to år at kopiere en bog!

Denne sommer kan du selv prøve kunsten at skrive latin i hånden, ligesom den munk, der for ca. 900 år siden sad og skrev på pergament i Ely-klosterets scriptorium – dvs. skrivestue. Her skrev han bynavnet roscylde i Ely-bogen, som du lige nu kan se på Roskilde Museum – inden du selv griber pennen i museets skrivestue.

På Roskilde Museum kan du nemlig alle dage i sommerferien selv blive munk for en dag, og museumsinspektør Dorthe Godsk Larsen glæder sig til en sommertur tilbage til middelalderens Roskilde:

”Vi skal i kontakt med middelalderens langsommelighed på Roskilde Museum denne sommer. I dag kan det være svært at forstå, hvor lang tid det rent faktisk tog at skrive – og at kopiere – en bog i middelalderen. Det bliver spændende at introducere store som små til, hvordan det var at skrive dengang, og at bøger fra den tid jo faktisk var en slags kunstværker”.

Målgruppen er børn i alderen 7-12 år – men alle er velkomne til at prøve kræfter med kunsten at skrive med blæk og kalligrafitusser.

Tid, pris og sted

I museets åbningstid uge 27, 28, 29 og 30

30 kr. for børn (skrivehæfte), 60 kr. for voksne

Roskilde Museum, Sankt Ols Stræde 3, 4000 Roskilde
roskildemuseum@romu.dk

Fortæl om dine egne sommerminder

Med musik og sanserne i spil inviterer Erindringsfabrikken og Roskilde Museum til to erindringssaloner hen over sommeren.

Igennem sang, musik, historiske genstande og legendariske lydklip skaber vi et billede af Fortidsdanmark – og deltagernes erindringer inddrages som levende historiebilleder.

En Erindringssalon er et stemningsfuldt møde mellem mennesker – hvor minder, følelser og fællesskab vil blive vakt til live, og vi skal både genbesøge besættelsestiden og synge som du måske gjorde det i din egen barndoms somre.

Tid, pris og sted

Erindringssalon med musik 27. juni

Erindringssalon om besættelsestiden 19. august.

d.27-4-2024
11.00-16.00