Fem dage med kultur og lys i mørket

Af: Lene Steinbeck

20.01.2021

Elever fra 5.b på Østervangsskolen i Roskilde har tegnet silhuetter af øjne. Billedkunstner Maria Lau Krogh skaber ud fra elevernes tegninger værket ’Skyggernes hus’ i Kreativt hus for børn – Algade 31. Foto: Kreativt hus for børn.

Det er småt med kulturtilbud for tiden. Derfor er arrangørerne bag Lysfest 2021 særligt begejstrede for, at årets Lysfest kan afholdes. Roskildes borgere kan glæde sig til et skud kultur og lys, helt uden at bryde forsamlingsforbud og afstandskrav.

Lys har den fordel, at det kan ses på afstand. I nogle tilfælde endda på meget lang afstand. Det kan man ved selvsyn opleve ved Lysfest2021, hvor arrangørerne har tænkt kreativt for at samle byen – uden at samle borgerne.

Hen over byens tage, på de klareste aftener helt fra Himmelev til Hyrdehøj, kan man opleve den ene af de to lysinstallationer, der bliver dominerende for årets fejring af lyset. ’Viften’, som værket hedder, vil lyse over Stændertorvet og byens tage alle dage fra 16-22. I samme tidsrum kan man gå en tur i Bibliotekshaven, hvor værket ’LYSEKKO’ indbyder til nysgerrighed og opdagelse.

Lysfesten, som kan trække op til 10.000 mennesker på én aften, vil i år i stedet strække sig over fem aftener, fra den 25.-29. januar.

”Nu skal man ikke alle sammen stå klar fredag aften for at tage del i Lysfesten. Det kan man gøre i løbet af de fem dage, det varer. På den måde opfordrer vi til, at man ikke samler sig i store klumper for at opleve lyset, men tager det i sit eget tempo. Og så er der jo også mulighed for at opleve det flere gange i løbet af ugen,” fortæller Sofie Jekel, der er projektleder på Lysfest2021 og til dagligt arbejder på Roskilde Bibliotek.

Savner at levere kulturtilbud

Bag Lysfesten står otte lokale kulturinstitutioner, som har det til fælles, at de det seneste år alt for ofte har haft et ’Lukket pga. corona’-skilt på døren. Og selv om pandemien tydeligt har sat sit aftryk på Lysfest2021, er det ikke skuffelse over det, der ikke blev, som fylder hos arrangørerne. I stedet er det glæde over, at der er en lysfest at se frem til i slutningen af januar.

”Vi savner da at levere kulturtilbud til borgerne! Derfor er Lysfesten i år måske vigtigere end nogensinde. Vi vil rigtig gerne vise alle, at bare fordi Roskilde stort set er lukket ned, så lever kulturen altså stadig,” lyder det fra Sofie Jekel.

Ud over de store lysinstallationer på Stændertorvet og i Bibliotekshaven kan man hos Kreativt hus for børn – Algade 31 opleve værket ’Skyggernes hus’. Det er skabt og udviklet af billedkunstner Maria Lau Krogh i samarbejde med 5.b fra Østervangskolen. Temaet er savn – det kan de fleste relatere til i denne tid. Værket er placeret i udestuen, der vender mod Roskilde Kloster.

Og har man planer om at holde sig hjemme, kan man stadig være med. Med stearinlysstumper i den ene hånd og en vejledning i den anden kan man støbe sine egne lys. Det er Byens hus, som står bag den bæredygtige tanke om at give nyt liv til de udtjente stearinlys. Vejledningen til at støbe lys kan findes på www.kulturstrøg.dk

Bibliotekshaven vil i år blive oplyst af værket ’LYSEKKO’, som er skabt af kunstnergruppen Tokyo Blue. ’LYSEKKO’ kan opleves alle dage kl. 16-22 under Lysfesten. Foto: INSP Media.

Kulturstrøget

Kulturstrøget er en alternativ gåtur i Roskilde bymidte, hvor du møder midtbyens otte kulturinstitutioner. Kulturstrøgsstrækningen løber parallelt med Algade fra Stændertorvet ved Roskilde Domkirke og Byens hus, gennem det smukke, gule palæ, som huser Roskilde Kunstforening og Museet for Samtidskunst. Herfra går Kulturstrøget over den brostensbelagte plads ved Roskilde Museum og videre langs den grønne sti, der fører forbi byens kreative hus for børn ved Algade 31, Roskilde Kloster og Bibliotekshaven ved Roskilde Bibliotek.

Lysfesten på Kulturstrøget i Roskilde

Lysfesten er fejringen af lyset i den mørke tid og et stort fælles initiativ blandt Kulturstrøgets aktører. En kulturnat, hvor Kulturstrøgets institutioner inviterer børn, unge og voksne fra Roskilde og omegn til en gåtur langs det oplyste Kulturstrøg. Hvor Lysfesten tidligere har været én stor samlende begivenhed, bliver den i 2021 pga. covid-19 spredt ud til hele ugen – fra mandag til fredag d. 25.-29. januar kl. 16-22. Lysfesten har været afholdt siden 2013.

d.25-4-2024