Få et kig ind i en verden af hemmelige ritualer og løjerlige ord

Af: Stine Blegvad
29.08.2022
Der skulle tre nøgler til at åbne ”Laden”, et stort skrin, som rummede lavets værdier og love. Nøglerne blev opbevaret hos tre forskellige personer blandt laugets medlemmer: ”oldermanden”, ”skafferen” og ”oldgesellen”. På den måde kunne ingen på egen hånd skaffe sig adgang til værdierne. Foto Kristian Grøndahl

Roskilde Museum åbner en sprække til en næsten glemt verden. Sidste år forærede Roskilde Snedkerlaug museet sine flere hundrede år gamle rituelle ”klenodier”. Fra 26. august til og med 30. oktober kan du derfor få et kig ind i en verden, som måske nok virker fjern – og til tider ligefrem brutal – men som trækker tråde helt frem til i dag.

Engang var de en helt selvfølgelig del af dagligdagen for en meget stor del af den danske befolkning – de mange håndværkerlav med deres fantasifulde ritualer, særlige ord og faste regler.

Helt tilbage fra middelalderen og frem til 1862 var det for eksempel lavene, som styrede, hvem der kunne slå sig ned som håndværker eller blive indviet som svend. Så de havde stor betydning for dagliglivet i en by som Roskilde.

”I dag står håndværkslavene og deres traditioner nok noget mere fjernt for de fleste, men faktisk er der stadig i dag mange spor fra dengang, lavene havde stor betydning”, forklarer museumsinspektør Dorthe Godsk Larsen.

”For eksempel i sproget, hvor et udtryk som ”at være ubehøvlet” stammer fra snedkersvendenes indvielsesritual ”behøvling”. Lærlingen, som skulle indvies som svend, blev lagt på høvlebænken, og man svang en høvl i luften hen over hans nøgne krop – som nogle gange blev ramt af høvlen. Det kunne godt give skader på den stakkels unge mand, ” fortæller hun.

Genstandene fra Roskilde Snedkerlaug fortæller om næsten glemte ritualer og ældgamle traditioner. Nu kan alle få et kig ind i de gamle håndværkerlavs verden på Roskilde Museum. Foto: Kristian Grøndahl.

Håndværkere tager stadig på valsen

Også håndværkerlavenes tradition for ”farende svende” lever videre i nutiden. Inden for de sidste 40 år er traditionen med at ”tage på valsen” blevet genoptaget af en lille gruppe håndværkere, nu med deltagelse af kvinder, og såkaldte ’frirejsende’ håndværkere holder liv i dele af traditionen.

”Så sporene fra håndværkerlavene lever videre på mange måder. Vi vil gerne give de besøgende et lille indblik i den mangfoldighed af ritualer og traditioner, som håndværkerlavene i deres virke var fulde af,” forklarer Dorthe Godsk Larsen.

I Roskilde Museums nye spotudstilling kan du få fortællingerne om de mange ritualer og opleve naverstokken, ”Velkomsten”, ”Laden” og de andre sælsomme genstande, som var omdrejningspunkt for hverdag og fest i Roskilde Snedkerlaug.

Spotudstillingen kan opleves til og med søndag den 30. oktober.

FAKTA

• Roskilde Snedkerlaug har eksisteret i hvert fald siden 1611, men er formentlig langt ældre
  • I 1862 blev lavenes særlige rettigheder ophævet af Næringsfrihedsloven, men Roskilde Snedkerlaug fortsatte ligesom mange andre lav som forening.
  • Mange steder værner i landet frivillige fortsat om lavenes kulturhistorie i de foreninger, som stammer fra de oprindelige lav.
  • ”Laug” var den oprindelige stavemåde. Siden 1872 har man stavet det ”lav”, men mange lav fastholdt den oprindelige stavemåde i deres navn.
  • En spotudstilling på Roskilde Museum er en midlertidig og afgrænset udstilling af særligt udvalgte aktuelle eller væsentlige genstande. Spotudstillinger varer typisk to til fire måneder. De veksler i løbet af året og giver løbende indblik i nogle af de vigtigste fund, genstande og emner, som museet aktuelt arbejder med.

d.24-4-2024