marts, 2020

18mar19:0021:00AFLYST - Den Opdelte ByAFLYST - Oplæg og dialog om byens sociale opdeling før og nu

AFLYST

Oplæg og dialog om byens sociale opdeling før og nu ved museumsinspektør Jesper Langkilde og strategisk byudvikler Nikolaj Avlund fra Roskilde Kommune.
En social opdeling af byer er ikke et nyt fænomen. Middelalderens Roskilde bar tydeligt præg af en skarp social opdeling, hvor de rigeste boede i de mest attraktive bydele, og håndværkerne slog sig ned langs hovedgaderne, mens samfundets fattigste var henvist til byens udkant – hvis de da ikke blev forvist til at bosætte sig helt uden for bymuren. Middelalderens opdelte by afspejler både sociale, økonomiske og kulturelle forskelle, som også genfindes i det moderne Roskilde, hvor den sociale opdeling er øget gennem de seneste årtier.

Hør mere om hvorfor og hvordan den opdelte by har udviklet sig i Roskilde før og nu – og hvilke udfordringer og muligheder det giver for livet i byen og byplanlægningen.

Din, min, vores Roskilde
Roskilde har som ét af landets ældste byer udviklet sig meget siden den opstod for ca. 1000 år siden. Vi er blevet mange flere om at dele byrummet, og vi bliver flere endnu i fremtiden. Hvad betyder det for byens udvikling – og for dig?
I Danmark og i resten af verden trækker byerne lige nu i arbejdstøjet med FN’s verdensmål som pejlemærke for en bæredygtig omstilling. Også her i Roskilde retter vi blikket mod byens sammensætning og videre udvikling – hvordan skal bydele, boligområder og lokalsamfundet forme sig i fremtiden?  Hvordan kan vi sammen udvikle og styrke Roskilde til en mangfoldig by med sammenhængskraft og stærke fællesskaber?

Det er nogle af de spørgsmål, vi vil tage hul på i arrangementsserien Din, min, vores Roskilde, som har afsæt i FN’s verdensmål nr. 11 omkring bæredygtige byer og lokalsamfund. Med oplæg, sangarrangementer og ferieaktiviteter inviterer Roskilde Museum til en dialog om byens udvikling før og nu.

TID, PRIS OG STED
18. marts, kl. 19.00 – 21.00

85 kr. + billetgebyr.
KLUB ROMU særpris (OBS: KLUB-kort skal fremvises i indgangen)
50 kr. + billetgebyr
Billetter købes via billetto.dk eller i Roskilde Museums butik.

Roskilde Museum, Skt. Ols Stræde 3, 4000 Roskilde

(Onsdag) 19:00 - 21:00