september, 2021

This is a repeating event

01sep17:0021:00FORVANDL TØJSTUMPER TIL KUNSTVÆRKGratis workshop på Roskilde Museum

Mere

Detaljer om begivenheden

Vær med, når vi sammen med kunstnerne Rune Fjord og Esben Horn skal forvandle tekstilaffald til et fælles kunstværk: DET FORMULDEDE TÆPPE. Det er gratis at deltage – og alle kan være med.

Tæppet knyttes, sys og væves sammen af gamle tekstiler: T-shirts, lagener, bukser, kjoler og gardiner, stofrester og andet tekstil. De sækkevis af slidte og frasorterede tekstiler kommer fra Roskilde bys genbrugsbutikker. Butikker, der udover at indsamle penge til godgørende formål, arbejder for at give tøj og andre genbrugsvarer længere liv til gavn for klimaet.

DET FORMULDEDE TÆPPE vil pege på en udvikling fra fortid til nutid i brugen af forskellige typer af tekstiler i en bevægelse fra naturfibre til brugen af mere syntetiske stoffer. Og derved et billede på affaldets historie, der i sin enkelhed går ud på at vise menneskets voksendende produktion af affald igennem tiden.

Samtidig sætter tæppet fokus på tekstilindustrien og tøjforbrug. Danskere er en af de befolkningsgrupper, der køber mest tøj. På trods af, at der i dag er et voksende fokus på klimabelastningen i produktionen af tøj og et stort fokus på at direkte genbrug af tekstiler i genbrugsforretninger, ender meget tekstil alligevel med at bliver brændt. Meget tøj er ligesom plastik sammensat af mange typer materialer og fremstilles i ringe kvalitet, hvilket gør det vanskeligt at genanvende ordentligt.

Udstillingen ”Forvandlinger – fortællinger om affald” åbner 30. september og sætter fokus på, hvordan vi aktuelt og historisk har håndteret affald. Den er et bidrag til en aktuel og alvorlig problematik omkring forbrug og klima og er dermed en stemme blandt mange, der tager del i diskussionerne omkring klodens tilstand, bæredygtighed og menneskets rolle heri.

Tæppeprojektet er støttet af Roskilde Kommunes Miljøpulje.

Tak til Roskilde bys genbrugsbutikker for at levere tekstilaffald til tæppet.

TID, PRIS OG STED:

21. august i tidsrummet kl. 10-16.

eller 1. september i tidsrummet kl. 17-21.

Det er GRATIS at deltage. Deltag, så længe du har tid og lyst. Medbring gerne kasserede tekstiler; strømper, nylonstrømper, tæpper, gardiner, duge, blondeundertøj, skummadrasser, hynder – det hele kan bruges.

Roskilde Museum, Sankt Ols Stræde 3, 4000 Roskilde

Tilmeld dig på romu@romu.dk – skriv gerne ca. hvornår og hvor mange, I kommer.

(Onsdag) 17:00 - 21:00

Roskilde Museum